Jumaat, 5 April 2013

Algoritma

















2.0 Objektif

" Memahami penggunaan algoritma.
" Mengetahui perwakilan algoritma.
" Berupaya untuk menggunakan algoritma

2.0 Pengenalan Kepada Algoritma
Algoritma ialah satu jujukan langkah demi langkah yang terhingga untuk menyelesaikan suatu masalah mengikut logik tertentu. Langkah terhingga bermakna langkah ini mempunyai kesudahan dan akan berakhir.
Algoritma mesti memenuhi keperluan :
" input : mesti mempunyai input
" output : menghasilkan sekurang-kurangnya satu output yang bermakna.
" tidak ambigious : setiap langkah dalam algoritma mestilah jelas.
" betul : mesti betul dan dapt menyelesaikan masalah.
" terhingga : berhenti pada terhingga.
" berkesan.
" bahasa yang mudah difahami.

Satu contoh algoritma dalam kehidupan yang mungkin dihadapi. Contohnya Rajah 2.1 , anda ingin meminjam buku dari perpustakaan.

mula
masuk ke dalam perpustakaan
cari buku yang dihendaki
jika buku dijumpai
pergi kounter untuk meminjamnya
jika buku tidak dijumpai
datang esok
ke luar perpustakaan
tamat

perhatikan bahawa jujukan langkah adalah sangat penting . Anda tidak boleh keluar perpustakaan dengan memegang buku yang belum dipinjam di kounter. Anda juga perlu fikirkan langkah yang perlu dilakukan jika buku tidak dijumpai.

2.2 Perwakilan Algoritma
Algoritma boleh diwakili atau dibentuk dengan pelbagai cara. Dua cara yang popular dan biasa digunakan ialah kod pseudo dan catar alir.
Kod Pseudo

Kod pseudo ialah suatu bahasa yang separuh informal dengan bahasa yang terhad. Ia ditulis semasa fasa implementasi untuk mereka bentuk dan menerangkan algoritma. Ia menyerupai bahasa harian ( bahasa Malaysia , Bahasa Inggeris ) dan hamya mengandungi bahasa tindakan.
Carta Alir
Setiap aktiviti dalam algoritma diwakili oleh nod geometri. Nod-nod ini akan dihubungkan dengan anak panah yang menunjukkan giliran aktiviti. Perhatikan Rajah 2.1 yang menunjukkan notasi dalam carta alir.
Sintaksis Semantik

mula/tamat
proses
input/output
syarat
sambungan
aliran aktiviti 


Contoh : Mengira hasil darab dan hasil tambah dua nombor dengan menggunakan kod psuedo dan carta alir (Rajah 2.2).
kod psuedo

mula
baca x dan y
jumlah f x + y
hasildarab f x * y
cetak jumlah , hasildarab
tamat

Carta Alir
Rajah 2.2 . Carta alir hasil tambah dan hasil darab.

2.3 Struktur Pilihan
Terdapat 3 jenis struktur pilihan if (cabang terbuka) , kenyataan if/else (cabang tertutup) dan kenyataan if/else tersarang. Kita akan perhatikan algoritma jenis struktur ini dengan kod psuedo dan carta alir.
Kenyataan if (cabang terbuka)
Contoh : Mencetak gred pelajar dengan kod pseudo dan carta alir (Rajah 2.3) .
kod psuedo

mula
baca markah
jika markah >= 40
cetak "lulus"
tamat

Carta Alir

Rajah 2.3 . Carta alir untuk contoh struktur pilihan if (cabang terbuka)


Atur cara bagi contoh ini terdapat dalam atur cara 6.1(klik)

Kenyataan if/else (cabang tertutup)
Contoh : Mencetak gred pelajar mengikut lulus atau gagal dengan kod pseudo dan carta alir ( Rajah 2.4 )
kod psuedo

mula
baca markah
jika markah >= 40
cetak "lulus"
jika tidak
cetak "gagal"
tamat

Carta Alir
Rajah 2.4 . Carta alir yang menunjukkan struktur pilihan if/else (cabang tertutup)
Atur cara bagi contoh ini terdapat dalam pelajaran lain (klik) sekiranya mahu melihatnya

Kenyataan if/else (tersarang)
Contoh : Mencetek gred pelajar mengikut gred A, B, C, D, dan F dengan kod pseudo dan carta alir ( Rajah 2.5)
kod psuedo

mula
baca markah
jika markah >= 70
cetak "A"
jika tidak jika markah >=60
cetak "B"
jika tidak jika markah >=50
cetak "C"
jika tidak jika markah >=40
cetak "D"
jika tidak
cetak "F"
tamat

Carta Alir
Rajah 2.5 . Carta alir yang menunjukkan struktur pilihan if/else (tersarang).
Atur cara bagi contoh ini terdapat dalam pelajaran akan Datang(klik)

1 ulasan:

  1. Dunia Komputer: Algoritma >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Dunia Komputer: Algoritma >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Dunia Komputer: Algoritma >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    BalasPadam